tisdag 6 december 2016

Några böcker som jag läst:

Nu senast -när jag var på semester i Italien i november- läste jag den här boken:
Istvillingar 
av S K Tremayne.

Lydia och Kirstie är enäggstvillingar - sex år gamla, oskiljaktiga och så lika att inte ens deras föräldrar alltid kan säga vem som är vem. Så händer det som bara inte får hända: Lydia faller från ett balkongräcke och dör. Kvar är den förvirrade Kirstie och hennes förtvivlade föräldrar Sarah och Angus.
Efter ett års tungt sorgearbete beslutar sig familjen för att flytta till en liten isolerad ö i Hebriderna där de ärvt ett hus som inte varit bebott på flera decennier och som saknar elektricitet. De vill börja på nytt, komma bort från alla plågsamma minnen.
Men inget blir som de hoppats. Kirstie beter sig allt egendomligare - hon tycks djupt olycklig och hävdar att de förväxlat henne med den omkomna systern. I skolan skyr de andra barnen henne, hon som alltid haft en syster och själsfrände är nu outhärdligt ensam.
Angus tvingas ofta resa bort på grund av sitt arbete och Sarah känner sig alltmer isolerad och förtvivlad. Deras äktenskap blir sämre i stället för bättre. Oron för Kirstie - eller är det Lydia - bara växer. En fruktansvärd misstanke pyr inom Sarah - vad var det egentligen som hände den där olycksdagen då hennes dotter dog?

Denna bok läste jag ut på några dagar, 
den är alltså en riktig bladvändare.
Det finns ett stråk av övernaturlighet boken igenom, vilket jag tycker om. 
Man vet inte riktigt vad som är verklighet och vad som är fantasier eller rent av spökerier.
Det är spännande, kusligt och hjärtskärande sorgligt.
Jag gillade också miljön som boken utspelas i, 
det karga och ogästvänliga men ändå vackra landskapet på ön dit familjen flyttar. 
Sen finns det en del att invända emot, 
som att vissa praktiska saker inte riktigt hänger  ihop, men det gör inte så mycket. 
Det här är en berättelse som fångar en från första sidan, 
och man blir verkligen underhållen.  


En annan bladvändare, som också den fångade mej från första sidan är 
Av en annan värld
av Katherine Webb

I en krigsgrav från första världskriget återfinns ett brev i fickan på en okänd soldat. Brevet fångar journalisten Leahs intresse och hon börjar sökandet efter soldatens identitet. Sökandet leder henne bakåt i historien ...
En sommardag 1911 anländer två personer till den småsömniga prästgården i Berkshire. Det är den unga egensinniga tjänsteflickan Cat Morley med ett gåtfullt förflutet, och Robin Durrant en ledande ockult expert som har lockats dit av berättelser om övernaturliga väsen i traktens våtmarker. I takt med att sommarvärmen blir alltmer tryckande stiger spänningen i den fridsamma prästgården och de heta känslorna driver på ett oanat händelseförlopp med mörka konsekvenser.


Jag hade inte så höga förväntningar på den här boken, men jag fångades som sagt redan från första sidan av den här berättelsen.
Boken växlar mellan dåtid och nutid, men det är helt klart skildringarna från början 1900-talet som fångar mig mest.
Författaren binder ihop tidsväxlingarna på ett snyggt sätt, och miljön beskrivs verkligen så levande att man känner sig vara på plats. 
Författaren skriver gripande och tecknar karaktärer som berör, 
en berättelse med mystik, gåtfullhet och intressanta historiska fakta från början av 1900-talet.
Jag hade som sagt läst en del negativa recensioner kring den här boken, men jag tänker att det beror väl på vad man förväntar sig och vill ha ut av sin läsupplevelse. 
Denna bok kommer inte att få något litteraturpris, men vill man läsa en bok som är fängslande och samtidigt intressant så rekommenderar jag verkligen den här boken!

Och så till sist den här boken:
Hjärtats innersta röst
av Jan-Philippe Sendker

Det har gått nästan tio år sedan Julia Win kom tillbaka från sin resa till Burma, landet där hennes far föddes och där hon fann en bror. Hon är framgångsrik advokat på Manhattan, men känner sig vilsen och utbränd. När hon inne i sitt huvud börjar höra en enträgen röst som ställer de frågor hon alltid försökt undvika - Varför lever du ensam? Vad söker du i livet? - känns sammanbrottet nära. I ett försök att hitta tillbaka till sig själv och meningen med livet återvänder hon till Burma. Där får hon höra historien om en kvinna som heter Nu Nu, en historia som är full av passion och tragik och som kommer att vända upp och ner på Julias liv.

Jag läste den första boken, Konsten att höra hjärtslag HÄR  har jag skrivit om den.)

Den här boken är även den en vacker och vemodig historia, men här handlar det mer om moderskärlek, krig och sorg, men också om hopp, att kunna läka och gå vidare i livet.  
Jag tycker att den här berättelsen berörde mig mer än den första. Kanske för att jag själv är mamma, och kan leva mig in i berättelsen på ett annat sätt.
Boken får en att fundera lite över vad som är viktigt i livet, och att man ska ta vara på och vara rädda om  varandra.
 Saker som man behöver bli påmind om ibland, i vårt hektiska liv.

Inga kommentarer: