lördag 15 augusti 2015

Veckans Fönster

-"COMO-ISKT"-
...ja, det vill säga från staden Como alltså.

Dags att avsluta vår Italienresa, och åka norrut.
Italienresan del 9
Men vi gjorde ytterligare ett snabbt stopp innan vi drog oss hemåt, vid den vackra Comosjön. Här var ju jag för snart två år sen, i oktober månad, och reste runt. Nu blev det först en visit i staden Como, som ligger vid sjöns södra ände.
Jag tycker att Como är en väldigt trevlig och vacker stad, med smala, bilfria gränder, många affärer, en vacker kyrka och så ligger den fantastiskt fint vid sjöns ände och med de höga bergen runt omkring.
Vi körde sedan en bit längs sjön, och stannade vid hotellet jag bodde på när jag var här sist,
Taverna Bleu i Sala Comacina.

Här på hotellet åt vi en fantastiskt god lunch,
med en underbar utsikt över den vackra sjön.
Vi besökte också Tremezzo
och Menaggio,
...innan vi började vår resa hemåt genom Schweiz, Lichtenstein och Tyskland.
Jag tror vi åkte på den allra vackraste motorvägen som finns (?)  genom Schweiz, innan vi kom till San Bernadinotunneln.
Otroligt vackra vyer, höga alper med snö på topparna, gröna ängar med betande kor, turkosblåa vattendrag och hela tiden en hisnande utsikt.
Tog några bilder genom bilrutan, men de blev såklart inte så bra.
Vi stannade sedan i ett par städer i södra Tyskland,
Vi sov en natt i den lilla staden Wangen im Allgäu - väldigt mysig med vackra gamla hus och knappt några turister.
Turister var det desto fler i en annan pittoresk stad, med korsvirkeshus och storkar på taken, Rothenburg ob der Tauber.
Tanken var att vi även skulle stanna i Hamburg, eftersom vi aldrig varit där tidigare, bara åkt igenom. Men det var så otroligt varmt när vi var här
-  ja, temometern stod faktiskt på +39 grader! -
så vi kände inte direkt för att vandra runt i en storstad. Så det blev bara en övernattning här, och sen direkt hem.

Eller nja, inte direkt...
Eftersom vi körde förbi danska ön Als, så blev det en avstickare hit istället.
Lunch och lite shopping i mysiga lilla Sönderborg.

Så var vår resa slut,
och vi kom hem med många upplevelser och kamerornas minneskort fulla med bilder.
Att resa med egen bil är mycket bekvämare än att flyga (och hyra bil på plats - vi vill ju se oss omkring), man slipper all evig väntan på flygplatser, kan ta med vilket bagage man vill och dessutom köpa med sig det man vill ha hem (en massa gott vin, olivoljor och andra delikatesser m m).
 Att dessutom inte vara bunden vid utsatta tider utan resa dit man vill, när man vill ger ju en helt annan frihet.

Camillas dagar sa...

Åh, så fiiint! Jag känner igen mig överallt. Vi har bilat mycket i Tyskland, Italien m m. Comosjön besökte vi för några år sedan (2 år sedan?), då vi åkte till Italien med slutmål Cinque Terre. Så himla vackert där! Dock hade vi inte lika höga temperaturer som ni hade. Vi stannade i Hamburg då på vägen hem och körde sedan hela vägen hem till Furuvik därifrån, tror det blev 140 mil. Puh, men det gick. Vi hade tänkt sova någonstans på vägen där, men vi kom in i ett bra flow. Rothenburg besökte vi för några år sedan också och hamnade rakt ner i en affär som sålde julgrejor - hur stor som helst. Kändes jättekonstigt att se en massa julgranspynt mitt i sommaren minns jag.