tisdag 28 juli 2015

Nu har jag jobbat två dagar, och det är vardag igen.
Det kändes inte alls roligt att komma tillbaks till jobbet igen, det har skett  och kommer att ske flera förändringar denna terminen som inte är helt positiva. Dels har tre av mina arbetskamrater slutat, två av mina bästa och närmaste kollegor där den ena har flyttat och sagt upp sig - jättetråkigt -, en annan ska bli mamma och vara borta det närmaste året, och en tredje har helt enkelt tröttnat på de allt tuffare arbetsklimatets i samband med ökad arbetsbelastning och sökt sig bort från förskolan till annat arbete. Trist...Att få tag på duktiga och utbildade pedagoger till dessa tjänster är inte lätt, det innebär till en början att vi får arbeta med färre personal, och/eller med outbildad personal vilket såklart ökar arbetsbördan och ansvaret för oss andra. Vi har dessutom fått ändrade förutsättningar/rutiner för när vår pedagogiska planerings och reflektionstid ska tas ut, vilket innebär att vi alltid arbetar till kl 18.00 på måndagar, oavsett när vi börjar. ( ...och vi börjar var tredje måndag kl 06.00, så det blir en arbetsdag på 12 timmar...)
Jaha, så är det i alla fall.
Men jag försöker tänka positivt, och vara den bästa pedagog jag kan, för barnens skull. Det är ju barnen som är det viktigaste!
Och så har jag lite roliga saker att se fram emot i höst. Några resor bland annat...

Vädermässigt känns det som om sommaren tog slut när min semester tog slut, rena höstvädret har det varit sen i lördags.
Men här kommer lite sommarbilder att njuta av:

Italienresan, del 6:
Innan vi lämnade Toscana besökte vi också den lilla staden Vinci, och den lite större staden Lucca.
Vinci 
är en väldigt mysig liten by, där den berömde målaren och uppfinnaren Leonardo da Vinci föddes på 1400-talet.
Här finns ett museum där man kan få se och lära sig mycket om hans liv och verk. Man får  se modeller byggda efter ursprungliga ritningar, mest imponerad blev jag av ritningen till en cykel, med hjul, pedaler och kedja som driver. Imponerande, med tanke på att de första tvåhjuliga cyklar som såg ut såhär inte började tillverkas förrän på 1800-talet!
Lucca
är en muromgärdad stad med trånga gränder, och ett högt torn där det växer stora ekar på taket!
Jag har besökt Lucca förut, och jag gillar verkligen den här stan. 
Här råder ett lugn och en stillhet i de svala, trånga gränderna. 

Kyrkorna är vackra och lite annorlunda, lite enklare, än de andra stora, ståtliga vi sett tidigare. 

Vi tog oss upp på muren runt staden också, man kan gå eller cykla uppe på den, och ha utsikt över stan. 
Vi gick dock inte så långt, nöjde oss med att beundra utsikten en stund och titta på ödlorna som satt på den heta stenmuren. 

Inga kommentarer: