lördag 25 juli 2015

Det verkar som om allt färre läser bloggar nu, Instagram har väl tagit över med sitt snabba och enkla sätt att lägga ut bilder på. Dessutom är man ju alltid uppkopplad eftersom de flesta ju alltid har telefonen med sig. 
Det är lite trist tycker jag, det är roligt att läsa lite med, och inte bara titta på enstaka bilder. 
Men jag fortsätter att skriva här, och visa bilder, strunt samma om det är nån som läser. 
För mig blir det som en sorts dagbok, ett sätt att titta tillbaka och minnas, både vad vi gjort, sett och varit någonstans, och vad jag läst eller sett.
 Som idag till exempel, när det mer känns som höst än sommar. 
Då är det härligt att njuta av härliga bilder från en annan sorts sommar än den som är utanför mitt fönster just nu, där regnet smattrar mot rutan.

Italienresan, del 5
Florens
Vi var här redan vi tio på förmiddagen, då var det inte mycket folk. 
Vi parkerade bilen i ett garage nära Ponte Vecchio, trångt och litet, det verkade helt omöjligt att kunna parkera här... Men det visade ju sig att man inte fick parkera själv,  parkeringskillarna i garaget rattade vant ner bilen till undre våningen, och in emellan två bilar, knappt ett frimärke fick plats emellan...Imponerande!
Förvissade om att bilen stod i säkerhet (förra gången jag var i Florens fick jag parkeringsböter eftersom vi parkerat på en gata man inte fick köra på...) promenerade vi över den här kända gamla bron, och vidare runt de mest kända platserna i staden.
Utsikt från PonteVecchio. Till vänster ser man valven till det kända konstmuseet Uffizierna.
Den fantastiska domen, Santa Maria del Fiore.
Ett mäkta imponerande byggnadsverk, med sin marmorfasad i rosa, vitt och blekgrönt. Den började byggas på 1200-talet, och det tog 250 år innan den var färdig!
 Kön ringlade lång i det varma solskenet för att komma in i katedralen. Vi struntade i det, och fortsatte promenera istället. 
Mer och mer folk blev det, och när vi kom fram till Piazza della Signoria var där smockfullt med turister som ville se de berömda skulpturerna...

Vi tog oss sedan tillbaka över den gamla bron till garaget där vi parkerat bilen, 
och körde upp till Piazzale Michelangelo där man har utsikt över Florens. 
Skönt att komma hit upp, trots att det var mycket folk här också så kändes det inte lika trångt och varmt. 
 Vi såg väldigt många cyklister i Toscana, även här uppe. 
Ett helt gäng med cyklister - inte helt purunga minsann! -, hade kämpat på i de branta backarna hit upp.
Värt att dokumentera!
Vi satt oss i skuggan under ett parasoll och åt lunch och njöt av utsikten, 
sen åkte vi tillbaks till vårt hotell och hade en skön eftermiddag vid poolen i hotellets mysiga trädgård.

2 kommentarer:

FREEDOMtravel sa...

Instagram är poppis, men jag gillar bloggar! Där kan man få läsa lite mer och få ett sammanhang, det gillar jag! Tack för mer rapport från Italien! Själva är vi på Sicilien nu.

Della sa...

Många fina Italienbilder. Och trevligt att läsa texten till. :)