onsdag 10 december 2014

Andra advent i Köpenhamn.
Min favoritstad. 
 Som jag besökt många gånger, men faktiskt aldrig i juletid. Mysigt med all julbelysning, julpyntade butiker, glitter och julmarknader. 
På lördagen visade sig solen, himlen var blå och vi strosade runt på gatorna i stan.
Vi var på en julmarknad vid Norreport, kikade runt i affärerna på smågatorna bortom Ströget, som vi försökte undvika med all trängsel.
Vi var förstås på det stora varuhuset Illum, där man blev översköljd med julstämning, julpynt och glitter - jag som inte egentligen är så förtjust i jul och julpynt blev nästan övertygad om att jul och julpynt är det bästa som finns...
Haha, köpte till och med med mig en liten ljuslykta med stjärnor som glittrar så fint när man tänder ett ljus där i. Annars blev det inte så mycket julklappsinköp...
(Jo, förutom då att jag och min man valde ut varsin julklapp. En fin klänning till mig, och en tjusig skinnkeps till honom).
På lördagskvällen var vi på vår favoritrestaurang, El Meson, och åt världens godaste tapas.
 Mmm, ingenstans smakar tapas så gott som här!
Det känns nästan som om man är förflyttad många mil söderut, till Spanien, när man sitter och äter  på den här restaurangen. Miljön och maten (framförallt maten!) känns verkligen genuint spansk. 
På söndagen hade vi tänkt gå på julmarknader (utomhus), men vädret visade sig inte direkt lämpligt för detta. Blåst och ösregn. Vi gjorde ett tappert försök i Nyhavn, men gav upp och hamnade istället på varuhuset Magasin.
Där var det varmt och ombonat, och mycket att titta på...
Sen åkte vi hem. Men hej vad det blåste på Öresundsbron!!!
En mysig helg!

2 kommentarer:

Camillas dagar sa...

Åh, mysigt! Vi var i Köpenhamn en helg i december för 5-6 år sedan, i samband med en kentkonsert i KB-hallen (som sedan brann ner tror jag bestämt). Vi passade på att gå på julmarknad på Tivoli också, såå mysigt!
Nu längtar jag dit igen.

Anonym sa...

Köpenhamn har i många år varit en av mina favorithuvudstäder. Ett tag funderade jag på att bosätta mig där något år. Synd att ni inte fick bättre väder. Trevlig torsdagskväll. Bosse Lidén