fredag 20 september 2013

Hösten kommer närmre och närmre.
Kalla nätter-kalla mornar. Bara en plusgrad när jag körde till jobbet tidigt i morse.
Mörkt...
Men sen blev det en vacker dag med klar höstsol.
Veckorna går så fort- det är redan fredag kväll. 
Här kommer lite fler bilder från Caldas de Monchique i Portugal, den lilla kurorten där förra veckan fönsterbild är tagen.
 Vi körde hit upp på slingrande vägar genom lummiga skogar och förbi små byar, högre och högre upp i bergen. Den lilla byn ligger i en ravin och var sval, lugn och stilla. 
Grönt och lummigt, stora träd, många vackra blommor. 
Fåglarna kvittrade, en hund låg och slumrade mitt på gatan i byn, det doftade underbart från en vedeldad bakugn strax bredvid det trädkantade torget mitt i byn, där några damer höll på att baka bröd.
Det här är en kurort, som är känd för sina källor med läkande vatten. Källorna har funnits i tusentals år, och sägs kunna bota reumatism och andningsbesvär.
 Ja, det rann inte mycket vatten här nu, men jag antar att det är en stridare ström på våren.
Vi strosade runt här, njöt av lugnet, svalkan och tystnaden.
Och åt en fantastiskt god lunch på den mysiga restaurangen vid byns lilla torg...

1 kommentar:

Lottas Fotografi sa...

Vilken vacker liten by! Dit skulle jag vilja skicka både våran mormor, morfar och farmor så de blev av med både andningsbesvär och ledvärk!!
Önskar dig en fin lördag.
Kram Lotta