tisdag 28 augusti 2012

Håkan Nesser tillhör en av mina favoritförfattare. I sommar har jag läst hans senaste bok;
Himmel över London
 Det här en mycket märklig historia, en stor och tjock roman om en roman...Låter det krångligt? Ja, det är det också, men jag är som vanligt mycket imponerad över Nessers berättarkonst, jag  njuter verkligen språket och har svårt att lägga boken ifrån mig. 
Håkan Nesser kan verkligen konsten att fånga sina läsare!

Att efter ha läst Håkan Nesser läsa Karin Alvtegens bok 
En sannolik historia
var väl ganska dumt. För visst är detta en bra bok, men efter att ha njutit av Nessers författarkonst känns språket i den här boken platt och torftigt...
Alvtegen har jag också läst tidigare, men då har det varit deckare. Det här är en relationsroman utan deckarinslag, en berättelse som genomsyras av sorg och vemod. Jag tvekade om jag skulle läsa ut den för jag tyckte att den var så långsam och dyster. Men jag bestämde mig ändå för att ge den en chans, så jag läste den. 
Men nej, den här boken föll mig inte riktigt i smaken. Läs en deckare av henne istället, de är bättre!

Två andra böcker som är desto bättre och som jag kan rekommendera är 
Skära för sten 
av Abraham Verghese.
Verghese är läkare, och det här är hans debut som författare. 
Och vilken bok!
En av de bästa böcker jag läst tror jag. En bok full av berättarglädje, en bred och myllrande roman, varm och kärleksfull med målande miljöbeskrivningar och fantastiska karaktärer. Boken spänner över två generationer och tre kontinenter. Större delen av romanen utspelar sig i Etiopien, det tyckte jag var särskilt intressant. Det här är en bok som verkligen griper tag i en och som man saknar när den är slut...För slut tar den ju, även om det är en härligt tjock roman på ca 600 sidor!

Nästa sommarläsningbok är en riktig må-bra-bok. 
Vickis vintagebutik
 av Isabel Wolff.
En varm och härlig liten bok om vänskap, kärlek, förlust, sorg och lycka. Dessutom handlar den till stor del om kläder! Men inte vilka kläder som helst, som titeln säger handlar det alltså om vintage-kläder. Jag gillade verkligen den här boken, till stor del för att den är trevligt skriven och så älskar jag beskrivningarna av alla vackra gamla designerkläder!
Det är en enkel, lite tillrättalagd berättelse, men den är en riktig humörhöjare och en perfekt sommarbok!

Inga kommentarer: