tisdag 8 maj 2012

Två filmer:

Först den här:
Snön på Kilimanjaro
En film man inte kan låta bli att tycka om. Jag har haft den här filmen i mitt huvud sen i söndags kväll då jag kom hem från bion. Så bra! 
Ett fint, vardagsnära och hjärtevärmade drama om solidaritet och medkänsla, om kärlek och sorg, medgång och motgång. Trots att filmen skildrar många tunga och svåra saker, så är det en film att bli glad av. En film som gör att man kan tro på en bättre värld, där människor bryr sig om varandra.
En pärla
Se den!!!
 HÄR kan du läsa mer om filmens handling.

...och så den här:
Martha Marcy May Marlene
En psykologiskt dramathriller om en ung kvinna som lyckats fly från en sekt, och hur hon långsamt kommer tillbaka till verkligheten igen.
Den här filmen är lågmält och långsamt berättad, och huvudrollen som Martha spelas fantastiskt bra av den unga Elizabeth Olsen. Den här historien griper tag i en från början, filmen är mörk, sorglig och tidvis riktigt obehaglig. Jag gillade dock inte riktigt slutet, som lämnats helt öppet för egna tolkningar.
En sevärd film.
HÄR kan du läsa mer om den.

2 kommentarer:

Ninni sa...

Tack för tipsen! Ingen av dem har jag sett men jag ska hålla ögonen öppna efter dem.
Efter gårdagens regn så ligger dimman tät här hos mig. Kanske klarnar det upp på eftermiddagen?
Må så gott!
Ninni

Pumita sa...

Kilimanjaro står högt upp på min priolista, en måste-ses-film! Igår var jag och såg Hotel Marigold. Helt OK, ganska rolig, men inget jag kommer ihåg om ett år, om du förstår vad jag menar.