lördag 26 mars 2011

Veckans Fönster

Veckans Fönster är valfritt.
Då får det bli fönster från Barcelona.
Jag har roat mig med att göra en fotobok från vår resa dit i februari när jag varit hemma i veckan och varit sjuk.

De här fönstren sitter på Casa Battló.
År 1900 anlitades den kände arkitekten Antoni Gaudí av industrimagnaten Josep Batlló Casanovas för att rita hans hus. På platsen för bygget stod redan ett hus från 1877 som var tänkt att rivas. Men Battló ändrade sig och lät istället renovera byggnaden. Huset var klart 1906.

Jag såg det bara från utsidan, hade gärna velat titta på detta hus lite närmare. Men allt hinns inte med på några få dagar. Vi besökte ett annat av Gaudís hus istället, Casa Mila. Mer om det en annan gång...

Idag vräker solsken ner över oss, underbart! Men det är kallt, bara ett par plusgrader. Solen påminner mig om att jag borde putsa mina fönster...Få se om jag orkar.

...fler fönster kan du se HÄR!
...och så här ser hela huset ut.



10 kommentarer:

bokhyllan sa...

Vackert!

Pumita sa...

Hoppas att du mår bättre nu! Ser fram emot fler fina bilder från vackra Barcelona. Trevlig helg på dig! :)

Ninni sa...

Ett fantastiskt hus.Balkongräckena ser ut som masker :)
Jag tror jag måste besöka Barcelona bara för att få se mera av Gaudís hus.
Hoppas du mår bättre nu!
Du...fönsterputsen finns nog kvar ;)
Kram Ninni

Susanne sa...

Det där huset kommer jag ihåg från min tur till Barcelona för tio år sedan. Gaudís arkitektur är verkligen läcker och rolig att titta på.

Cecilia Artista sa...

Det där huset känner jag förstås igen! Så härligt att ströva runt i Barcelona och fota lite!

Hoppas du mår bättre nu. Så smart att utnyttja tiden till att göra en fotobok!

larans sa...

Gaudis olika hus och byggen (la Sagrada Familia inte minst) är ju onekligen en fantastisk källa till märkliga och underbara fönster!
Nu längtar jag hit igen, det är mer än tio år sen sis.

Jah Hollis sa...

Jo, jag var själv på plats och studerade det där fantastiska huset i Barcelona en gång. Räckena får mig att tänka på hajgap. :-)

Pysselfarmor sa...

Hans hus är fantastiskt vackra fastän annorlunda ;-) vi såg vartenda ett när vi var där.

elena nuez sa...

loooooove it!

Miss Marie sa...

Wow! Jag säger bara wow, vilket fönster!