fredag 20 augusti 2010

Fredag och första arbetsveckan avklarad. Det var som vanligt trögt att börja jobba igen efter flera sköna lediga veckor, men nu känns plötsligt semestern redan långt borta. Det blåser och regnar utanför mitt fönster, lite höstkänsla...
Å, jag vill inte att sommaren ska vara slut än!
Förra fredagen var jag och mannen på en dagstur till Danmark, en mysig avslutning på semestern. Vi tog båten från Göteborg till Frederikshavn tidigt på morgonen. Det hade åskat och ösregnat hela natten, men när vi kom ut på havet skingrades molnen, och väl i Danmark körde vi direkt upp till Skagen på Jyllands nordspets. Först besökte vi Skagenmuseét och såg de otroligt vackra målningarna av de berömda Skagenmålarna.
Den här lilla tavlan, Portraet av lille italiensk pige, målad av Marie Kröyer blev jag så förtjust i...


Sen tog vi oss upp till "grenen", fast vi brydde oss inte om att vandra ända ut till platsen där två hav möts, Skagerack och Kattegatt. (Vi har varit här förr...). Istället slog vi oss ned på stranden och njöt av solen och havet. Låg i sanden och värmdes av solen och lyssnade på havets brusande...Vi åt medhavd pastasallad, och nyinköpt vin i små praktiska flaskor med lock i form av ett upp-o-nervänt vinglas! Mmm, här var ljuvligt....
(...och jag kan inte låta bli att plocka vackra stenar, slipade glasbitar och snäckskal...precis som nör jag var liten. Och jaa, jag var i vattnet med. Hade jag haft badkläder med hade jag badat på riktigt!)

Vi strosade sen runt i mysiga lilla Skagen, tittade in i roliga affärer, i en av dem köpte jag mig en ny klocka! Kunde inte motstå denna, visst är den fin?!?
De flesta husen här är vackert gula, och hortensior blomma överallt.
Framemot eftermiddagen kom molnen tillbaka på himlen. Vi körde ner till Frederikshavn igen (som måste vara en av Danmarks allra tristaste städer...!), hittade en restaurang som serverade en god karibisk buffé. Här satt vi länge och åt gott, sen tog vi båten över till Sverige igen.

5 kommentarer:

Malin sa...

Ja är avis på dig som har så nära till olika trevliga semster o utflyktsmål.

Kram

bokhyllan sa...

Har också varit i Skagen nyligen. Ser att du och jag hittade samma bilar på soffan. Jag fotade dem också, tyckte de var så fina!

Ninni sa...

Det ser ut som en riktigt mysig tur! Vilka härliga bilder! Den sista med den dramatiska himlen gillar jag.
P.S.Kröyers tavla med rosenbusken tycker jag så mycket om. Jag har ett vykort på den framme.
Hoppas du får tillfälle att skaffa ett eget växthus. Jag har precis gjort mig av med mitt efter 11 år eftersom vi sålt huset. Men det är verkligen givande att kunna odla i växthus. Speciellt när man som jag bor i södra Norrland. Det är så mysigt att sitta där fast det är kyligt utomhus eller spöregnar.
Ha en fortsatt skön helg!
Kram Ninni

Pumita sa...

Skagen-museet måste jag komma till nån gång. Det ligger högt upp på min önskelista. Den lilla italienska flickan är bedårande!

Fröken Anki sa...

Låter jättemysigt med en tur till Skagen. Det är fint där! Har dock inte varit där sen jag var liten, men jag kommer ihåg att haven möts och bildar en vågkam, och så kommer jag ihåg det där tåget - Sandormen eller nåt tror jag den hette.

Skagenmuseet har jag inte varit på dock. Det får bli när jag kommer dit igen tror jag. Tycker om den sortens stämningstavlor!

Hoppas du har en fin andra vecka på jobbet.