tisdag 29 juni 2010

Köpenhamn gör en aldrig besviken! Vi hade en riktigt härlig, solig och avkopplande midsommarhelg i danska huvudstaden. Vet inte hur många gånger jag varit i denna stad, men jag vet i alla fall att jag ständigt vill återvända hit.
Medans ungdomarna i familjen mest höll sig på det vimlande Ströget, så letade mannen och jag oss till de lite lugnare och mysigare gatorna längre bort från kommersen där. Strosade runt bland mysiga små affärer, satt på café och drack kaffe....
Men jag var naturligtvis inne i min danska favoritaffär, Noa Noa, på Ströget, som lämpligt nog hade rea med halva priset. (En fin blus kom jag hem med...!)
Midsommar firas ju inte alls i Danmark, men det var en mysig kväll ändå, med en god middag på hotellet och sen promenad på stan i den ljusa ljumma sommarkvällen.
Lyssna på levande musik, se en massa uppträdanden av olika förmågor, en trollkarl t.ex...

Ett besök på Tivoli blev det förstås också. Lördagkvällen tillbringade vi här.Medans ungdomarna roade sig med åkning, åt mannen och jag en supergod middag på en av resturangerna.
Åka hann vi också med sen, berg-och-dalbanor och radiobilar bl.a. som jag tycker är så himla kul...!

Sista dagen var en riktigt strålande varm och fin sommardag. De yngre i sällskapet var nyfikna på att se Christiania, så vi promenerade runt där en liten stund. Sen tog vi oss vidare till en helt annan byggnad än de mer eller mindre ruckliga husen i Christiania, nämligen det nya Operahuset i Christianshavn. En stor och imponerande byggnad, med mängder av fönster. (I en del kan man se spöken tror jag!)
Som sagt, Köpenhamn är en stad man alltid vill komma tillbaka till...

Men nu är semestern slut, jag är tillbaks på jobbet igen och ska jobba ett par veckor till innan min "riktiga" semester börjar. Men det känns Ok, det är lugnare på jobbet nu och så är det ju så HÄRLIGT sommarväder, jag bara NJUTER och blir så lycklig av sol och värme!

3 kommentarer:

Malin sa...

Baske mig, dit måste jag oxå hinna :)

Har varit på flygplatsen o i hamnen i Köpenhamn, men aldrig innanför tullarna.

Kram

Poppins sa...

Jag tröttnar inte heller på Köpenhamn. Den är vänlig och fylld av intressanta saker. Och inte minst kan man bara sitta och titta på folk som flanerar förbi på Ströget.

Pumita sa...

Härliga bilder! Jag har bara varit i Köpenhamn en knapp dag och det är alldeles för lite förstås. Måste åka dit igen. :)