fredag 12 februari 2010

Veckans Fönster

-Berömt- En fönsterbild från Prag.

Det här fönstret sitter på ett litet blått hus i Gyllene gränden, Zlatá ulicka, inne på borgområdet till den stora Pragborgen. Här bodde och verkade den berömda tjeckiska författaren Franz Kafka en tid. Den här lilla gatan är en av de mest besökta sevärdheterna på borgområdet. De 16 pyttesmå husen här lutar sig mot den gamla borgmuren. Husen byggdes av hantverkare på medeltiden, senare flyttade författare och konstnärer in i kvarteret. I dag är de små husen mysiga små souvenirbutiker och museér.
Fler fönsterbilder finns att titta på hos Susanne.

7 kommentarer:

Rajson sa...

Du har fångat detta vackra fönster väldigt fint. Snygga färger!
Ha det gott!

larans sa...

Verkligen berömt fönster. Jag har varit flera gånger i Prag och även gått den lilla gatan Zlatá ulicka, men faktiskt inte tagit något kort här. Så den här fina bilden du tagit, spara jag ner och lägger till Pragsamlingen.
(PS- jag håller just på att förbereda en serie pragbilder med Kafka citat som kommer inom kort på min blog.)

Klimakteriehäxan sa...

Väldigt fint fönster!!!

Susanne sa...

Prag, som är så vackert! Har också gått här och fotograferat, men det här fönstret fastnade inte.

Bitten sa...

Snyggt fönster med fina färger i bilden.

Jah Hollis sa...

Det ser fint ut. Undrar vad Kafka själv hade tyckt om att hans hus blivit turistattraktion.

Pumita sa...

Åh, vad underbart! Där har jag också stått och fotat. :) Fast det var mycket mer folk, tyvärr. Happy Valentine!