söndag 13 december 2009

Nu har jag läst min tredje bok av Maria Ernestam, Alltid hos dig.
Boken har tre parallellhandlingar i tre olika tidsepoker som är kopplade till varandra. Huvudpersonen i nutid, fotografen Inga, har nyligen mist sin man i en hjärtinfarkt. För att skingra tankarna åker hon till släktens sommarhus på Marstrand. Där råkar hon hitta en låda med brev och tidningsurklipp som tillhört hennes farmor. Hon blir nyfiken och börjar forska sin familjs bakgrund. Det är en välskriven och fängslande historia, man läser nyfiket vidare för att få veta hur allting hänger ihop.
Men jag blev ändå lite besviken på den här boken.
Den är nämligen inte alls lik hennes tidigare böcker, som hade en speciellt stämning, något kittlande, där man inte riktigt visste om det var en roman, en deckare, eller en saga.... Men hon skriver precis som i de tidigare böckerna jag läst med ett härligt målande språk som flyter, och jag kan nästan se de olika historierna i boken framför mig precis som i en film. Speciellt gillade jag skildringen av Ingas farmors liv som ung tjänsteflicka i en förmögen familj Göteborg. Läsvärd!

Idag har vi varit i ovan nämda stad, nämligen Göteborg, och handlat de sista -tror jag i alla fall!- julklapparna. Inte en enda lucia har jag sett idag, men däremot en kör som stod i stan och sjöng väldigt vackert, julsånger förstås, för alla julklappshandlare. Och så var vi och fikade och åt supergoda mackor, vörtbröd med julskinka och senap....mmmmm, så gott!
Nu är det den sista hela arbetsveckan innan julledigheten.
Skönt!

3 kommentarer:

Marie sa...

Vad sugen jag blev på julskinka...måste vänta några dagar till. (finns inte riktiga julskinka att köpa här i Norge, så jag väntar på leverans från Sverige)
Du har så många fina boktips, och jag vill ha mer tid till böcker just nu. Kram

Marie sa...

Kunde vara mina ord :-) Jag blev också lite besviken. Saknade den där krypande spänningen.

Susanne sa...

Och även jag läste Alltid hos dig med samma känsla som du. Inte alls som hennes tidigare böcker.