torsdag 12 mars 2009

Vad sägs om det här då? Snön har bara vräkt ner i eftermiddag. Fram med snöskyffeln igen och skotta sej fram till ytterdörren....
Trots snön - som jag INTE gillar - känner jag mig på gladare o piggare idag.
Jag var på en VFU-träff för handledare i dag efter jobbet, och det var så bra!
( VFU= Verksamhets Förlagd Utbildning).
Jag fick ny energi, positiva tankar och är sugen på att handleda studenter igen! Det är så roligt, inspirerande, spännande, utvecklande, givande. Att få dela med sig av sin kunskap och få nya tankar och kunskaper i utbyte av studenter man handleder, det är verkligen roligt tycker jag!

Jag har tänkt söka handledningutbildning till hösten, 7,5 p. Har haft funderingar på det länge, men nu ska jag göra slag i saken! 15 april ska ansökningen vara inne.
Jag har varit handledare utan att ha gått utbildningen, det har funkat bra (jag har en mentorsutbildning ialla fall) men jag känner att jag behöver mer kunskap.

Den verksamhetsförlagda utbildningen är ju så otroligt viktig! Att koppla teori till praktik, och få möta barn, föräldrar och kollegor, "på riktigt". Att ha engagerade och kunniga handledare ska man ju då absolut ha rätt till! Dessvärre har regeringen med J. Björklund i spetsen förkortat VFU:n avsevärt i och med den nya lärarutbildningen. Helt obegripligt.

2 kommentarer:

Marie sa...

Det att handleda studenter är så nyttigt, det har jag fått göra många gånger under åren. De får mig alltid att tänka - att fundera över varför man gör som man gör.

Mie sa...

Det är kul att känna inspirationskick o planera inför framtiden! O visst blir det lättare nu när det är ljusare ute? Trots snön alltså:)