onsdag 25 mars 2009

Toscana är underbart vackert!Nu är jag hemma i vardagen igen, efter några fantastiska dagar i detta andlöst vackra landskap, av kullar, dalar, vinodlingar, olivlundar och charmiga, gamla byar och städer med mängder av medeltida byggnader.

Vi (jag och min syster) bodde på ett familjeägt hotell i Rufina, en bit utanför Florens. Eftersom det är tidigt på våren ännu var det få gäster på hotellet, så vi blev väl omhändertagna av det rara värdparet. En liten ljusblå Fiat hyrde vi på flygplatsen i Bologna, och i den körde vi backe upp och backe ned, många slingriga mil på småvägar och även en del motorvägar då vi en dag körde ut till den toscanska kusten vid Viareggio.

Vi besökte bl.a. den lilla staden Fiesole med fantastiskt utsikt över grannstaden Florens och det imponerande landskapet runt staden. Siena förstås, med den jättestora runda, sluttande piazzan i centrum och den andlöst vackert utsmyckade katedralen. Siena är byggt på kullar och mycket backigt, de medeltida husen ligger omgärdade av en stadsmur.
Det gör även den gamla staden San Gimignano, som utmärks av sina höga torn. Här fanns en gång mer än 70 torn, nu finns det 15 kvar. Muren runt staden var så liten i diameter så man tvingades bygga på höjden i stället. När vi kom till San Gimignano började solen gå ner, det blev nästan en magisk stämning i de trånga gränderna och på det vackra lilla torget.
Och så var vi förstås i vackra Florens! Här finns hur mycket som helst att se. En dag här är inte tillräckligt egentligen, men vi hann i alla fall med att se både den imponerande duomen Santa Maria del fiore, piazza del Signoria med Palazzo Vecchio, några av de berömda statyerna vid Uffizierna, och så det kanske mest kända av allt i Florens; bron Ponte Vecchio med sina guldsmedsaffärer.
En dag körde vi ut till kusten. Stannade i Lucca, även denna stad är omgärdad av en stadsmur. Lucca var en lugn, vacker och mycket trivsam stad. Inga bilar i centrum, här kunde man strosa runt och insupa lugnet, känna historiens vingslag i de trånga gamla gränderna, sitta ned på en bänk och njuta av solen på ett av stadens vackra torg, eller uppe på stadsmuren.
Vidare till Pisa, där det lutande tornet så klart måste ses. Jag har varit här en gång för många år sen, det var sig likt förutom att gräsplanen runt tornet och duomen nu kantades av mängder av souvenir försäljare. Att se det lutande tornet är fascinerande!





Så kom vi ut till havet också. Härligt! Viareggio var fullproppat av söndagsflanerare den här eftermiddagen, som njöt av vårsolen.
Ja, sen var vår tid slut, och det var dags att åka hem. Jag hoppas få komma tillbaka hit någon gång, hit vill man absolut återvända!

11 kommentarer:

Ninni sa...

Välkommen hem!
Åh vilken härlig resa! Många av de ställen du varit på besökte vi också för 8 år sedan när vi åkte bill till Toscana och hyrde ett hus. Underbar semester! Jag skulle precis som du gärna återvända.
Må så gott!

Malin sa...

Hi hi...där kliver ju jag fram på den folkfyllda gatan! Tur att du inte tog bilden där jag ser ut som en brottsling...:)

Va fint det var!

Marie sa...

Välkommen tillbaka till RL och cyberspace. Vilka fantastiskt fina bilder du delar med dig. Ser verkligen fint ut. Härligt att få avbrott i vardagen och få åka iväg utomlands. Att upptäcka nya städer och platser är en underbar förmån tycker jag. Önskar dig en bra torsdag. Kram från en 08.

Della sa...

Välkommen hem igen!
Vad trevligt att få läsa om din resa och att få se bilder. Ni verkar att ha hunnit med mycket på resan. Toscana är så vackert.

Pumita sa...

Välkommen hem! Vilken härlig resa ni har gjort! Ni har verkligen hunnit med mycket. Håller med om att en dag i Florens är för lite. Det är ungefär vad jag har fått också. Förhoppningsvis kommer jag dit igen. Ska kika in hos din syster också och läsa. :)

Marie sa...

Tack för den lilla rundturen i ord och bilder. För ett litet ögonblick hade jag förflyttat mig till en italiensk piazza. Kram

Anonym sa...

Jag har verkligen njutit av din berättelse och dina fina bilder. Dit MÅSTE jag åka någongång.

Så härligt Ni har haft det!! Vilka minnen att plocka fram.

Kram

Miss Marie sa...

åh, vad underbart det där verkar! så himla mysigt. nu blir jag ännu mer sugen på att åka dit! :D hoppas få några fler tips o adress till hotellet ni bodde på!

Cecilia Artista sa...

Det verkar som ni haft en riktigt trevlig resa till Toscana och också hunnit med att se så mycket. Trevligt att få se så många fina bilder därifrån! Jag har aldrig varit där så det är ett resmål som ligger på önskelistan!

Tuvstarr sa...

En fin resa har ni haft. Tack att vi får se några bilder.

Anna tassar in.. sa...

Åh..men du jag ser att du varit i Italien som jag..underbara land du..jag var en vecka i Rom den här gången..Toscana ståt högt på önskelistan..förra sommaren var jag i Provence..mmm det finns mycket man vill göra och se..härligt att få en glimt av Toscana här..Magnolian där du..oj oj oj..