söndag 13 april 2008

Utan bagage av Anne Tyler
Den här boken kom för en 10-12 år sedan, jag hittade den på biblioteket. Anne Tyler skriver om en kvinna i 40-årsåldern som en dag lämnar sin man och sina tre tonårsbarn. En dag på stranden bara reser hon sig upp och går, lämnar familjen, utan bagage liftar hon till en annan stad och bygger upp ett helt nytt liv där. Här skapar hon sig en ny tillvaro och identitet. Det kommer att dröja över ett år innan hon beslutar sig för att hälsa på sin familj igen för att närvara vid en familjesammankomst. Jag gillade den här boken, hade jag haft tid hade jag sträckläst den. Den är både tragisk, komisk och väldigt rörande. Jag kan med blandade känslor identifiera mej med kvinnan i boken, och känner efter hur det skulle vara att göra någonting sådant, lämna allt och bara gå....

1 kommentar:

Poppins sa...

Anne Tyler är en av mina favoritförfattare ända sedan jag läste Segla efter stjärnorna som handlar om människors svåra konst att kommunicera och förstå varandra.
kram