söndag 6 april 2008

Kort sammanfattning av de två senaste filmer jag har sett;
Först Josef Fares' film "Zozo". Filmen handlar om Zozo som är 11 år och växer upp i inbördeskrigets Beirut. När hans hem en dag bombas förlorar han sin familj och blir tvungen att fly till sina morföräldrar i Sverige. Filmen är sorglig och man får en känsla för hur det är att leva mitt i ett brinnande krig. Men den griper inte tag riktigt ändå, filmen känns lite platt och slätstruken. Fares har kryddat filmen med ett par fantasifulla drömsekvenser, men de höjer ändå inte filmen tycker jag.

Nästa film tyckte jag var mycket bättre, "Gone Baby Gone", efter Dennis Lehanes bok med samma namn. Den handlar om två privatdetektiver i Boston som försöker hjälpa polisen att hitta en försvunnen flicka. Filmens story är bra och får många oväntade vändningar. Till slut blir det en fråga om vilka som egentligen pratar sanning och vilka som ljuger. Slutet av filmen blir således rätt så överraskande och lämnar tittaren med moraliska frågor i huvudet. Vem hade rätt och vem hade fel? Hur hade jag gjort? Jag och mannen hade skilda åsikter om hur vi skulle agerat.... Klart sevärd film!

1 kommentar:

Miss Marie sa...

Jag har inte sett nagon av filmerna, men de verkar bra bada tva! Kul med filmer som far en att fundera lite!