måndag 21 april 2008

Ett par filmer som jag såg förra helgen;
en film som utspelas i Sierra Leone under 90-talets inbördeskrig där. Leonardo di Caprio spelar rollen som Danny Archer, en sydafrikansk legosoldat som möter fiskaren Solomon Vandy. Båda är afrikaner men deras bakgrund är så olika de kan vara, men de förs samman i en gemensam jakt på en sällsynt rosa diamant som kan förändra deras liv. Filmen handlar inte bara om diamantsmuggling och slaverier, utan också om utvecklandet av barnsoldater.
Det var en riktigt bra film tycker jag, speciellt scenerna som handlade om barnsoldater och skildringen av de grymheter som båda barn och vuxna fick utstå i detta krig mellan regeringstrupper och rebellarmén. Att dessutom veta att det ligger sanning bakom gör att filmen var sevärd tycker jag.

Nästa film var också mycket bra, men på ett helt annat sätt.

Gosskörenen varm och mysig film som handlar om en arbetslös musiklärare som tar jobb som tillsynslärare på en internatskola i efterkrigstidens Frankrike. Han blir förvånad och bestört över de hårda tag som skolans lärare och rektor styr med. Själv vill han testa sina egna metoder, främst med musiken som vapen. Mycket hjärta och värme och en film att må bra av. Även om hårda och råa tilltag också finns med i filmen.
Se den!!!

3 kommentarer:

hugan sa...

Här var det vår! och film! och pioner! har en pionbuske på tomten, men jag vet inte alls färg eller form...och hur man tar hand om dom! de verkar tunga så ett stöd kanske de vill ha?! några andra förslag till en intetanande trädgårdshuga?! go tisdag på dej!

Miss Marie sa...

blood diamond ar ju riktigt bra! vi i europa har ju inte sa stor koll pa vad som hander i afrika, sa sana har filmer tycker jag ar jattebra, de for fram en historia som ar sann och valdigt sevard!

Malin sa...

Visst var Gosskören bra! Jag tyckte jättemycket om den när jag såg den för nåt år sen också!