onsdag 18 september 2024

Sommarens läsning,
 juli och augusti:

Elizabeth är försvunnen


av Emma Healy.

Den här boken köpte jag på Erikshjälpen, tyckte den verkade intressant.
Bokens huvudperson är en äldre kvinna, Maud, som tror att hennes väninna är försvunnen.
Men ingen tror på henne, eftersom hon är dement.
Samtidigt handlar det också om en ung kvinnas försvinnande sjuttio år tidigare,
Mauds syster.
Den parallella berättelsen om hur Mauds syster försvann ger lite spänning till berättelsen,
annars tycker jag att det var en tragisk och ledsam bok att läsa.
Hur det kan vara att vara drabbad av demens, 
och inte kunna lita på sig själv och sina tankar är dock väldigt trovärdigt skildrad.

Sömmerskan och friheten


av Karin Härjegård

Uppföljaren till Kallbaderskan bland fjällen,
som jag läste i våras och tyckte väldigt bra om,
så mina förväntningar var höga på denna bok.
Och de infriades, för även denna bok var en riktig pärla, en bok att bli glad av!
En varm och fin berättelse, med karaktärer man direkt tycker om och 
så verkliga och lockande miljöbeskrivningar.
Ja, jag måste ju ta mig till Härjedalen någon gång!

Skuggläge


av Kristina Ohlsson.

Tredje boken om antikhandlaren August Strindberg och polisen Maria Martinsson.
Jag har läst de föregående, 
och tyckte lika bra om denna som de tidigare.
Välskriven, med härliga karaktärer och förlagd till en underbar miljö,
Hovenäset i Bohuslän.
Lagom spännande, klurig gåta, vackra miljöer,
korta kapitel som alla slutar med en "cliffhanger" så man har svårt att lägga ifrån sig boken.

Till sist den här vackra boken:

Räddaren av förlorade ting


av Ruth Hogan.

En bok med en sådan vacker utsida kan ju inte annat än vara bra!?
Ja, det var den också.
En bok som jag gillade mycket!
En bok med udda men mycket charmiga karaktärer,
som precis som titeln anger handlar om att förlora saker.
Inte bara ting, utan också människor, relationer, husdjur, drömmar.
En varm och härlig berättelse om vänskap, kärlek, 
sorg och lycka.
Jag gillade att den innehöll både allvar och humor,
och även ett inslag av magi och oförklarliga förmågor. 

En varm bok som jag njöt av att läsa!
(Tack för lånet, M!)

2 kommentarer:

Hannas krypin sa...

Jag vill läsa den första boken. Tack för tipset.

Channal sa...

Hej Ninnie! Tack! Jag gillar dina boktips, vi har lite samma smak.

KRAMAR till Dig! Anna