måndag 25 mars 2024

Idag är det Våffeldagen!  
Eller Vårfrudagen, Jungfru Marie Bebådelsedag som den ursprungligen hette.

Vårfrudag blev till våffeldag, 
en dag då vi äter våfflor.


Vi mumsade våfflor redan i går,
egengjorda frasvåfflor gjorda på grädde.
Med glass och hjortronsylt gjord av egenplockade hjortron från Sälenfjällen.
Gott!!



Ja, en hel vecka har gått sen sist jag skrev här.
Efter förra helgens soliga söndag har det varit 
grått, dimmigt, regnigt, kallt, mulet och
...ja, grått!


Undrar när solen ska komma hit till min lilla by vid sjön???
(vårt lilla hus med garage/förråd där uppe i högra hörnet)

Längtar, längtar, längtar!


Det är segt för vårblommorna att orka ta sig upp ur jorden,
ingen sol som värmer och lockar.

Jag har trotsat vädret och gett mig ut på mina skogsvandringar ändå.
Tänkte att jag skulle få se något vårtecken,
men istället stötte jag på den här lille tomten i skogen.


Men,
ljuset väntar där borta nånstans,
så småningom ska det väl komma också hit.


Sjön lockar...
men det  ligger fortfarande en tunn ishinna på ytan.
Så premiär-doppet får vänta ett tag till.



På fönsterbrädan står mina pelargonskott på tillväxt.
Dags att sätta dem i jord snart!
Moderplantorna står ansade och nyplanterade i förrådet och växer.


En rolig helg har vi haft!


Vi blev bjudna på boulespel med fika hos min farbror och hans fru,
erfarna och duktiga boulespelare sen många år,
i deras klubbhall.



Tusen tack för en rolig förmiddag!


Så har vi firat vår Alice, som fyllt 30 år!


Tacos stod på menyn,
och värdens godaste cheesecake.
Så gott!


Tage myser framför kaminen.

Utanför var det grått och regn,
men inomhus varmt och mysigt!


Idag har vi vaknat till ännu en grå dag.


Men inne lyser veckans tulpaner upp.
Kan man få nog av dessa vackra blommor?
Nej, tror inte det. 
Väntar spänt på mina tulpaner som jag satte i höstas ute.
De har börjat sticka upp ur jorden...


Efter en blöt morgonrunda i skogen kurade fröken katt ihop sig på sängen igen.

Nu ska jag gå ut i skogen och andas vårluft och lyssna på fågelkvitter.
I går kväll hörde jag taltrasten igen.
Den sjöng om våren för mig!


Snödroppar i min mammas trädgård

2 kommentarer:

Channal sa...

Hej Ninnie! Vilken härlig och rolig helg du har haft med 30-årskalas och boule! Det har jag aldrig spelat. När vi var nere i Antibes i Frankrike var det många boulespelare överallt. Ser lite kul ut. Vackert grattiskort du har målat!

Vackra naturbilder hos dig! Vi har haft en solig helg! Idag blev det våfflor hos oss, jättegott! Och massor av tulpaner som hos er!

Fin vecka till dig! KRAM Anna

Från Glam till Damm sa...

Mums för hjortronsylt, och på egenplockade bär. Det finns något lite extra tillfredsställande i det. Smakar extra gott, eller hur.

Så vackra bilder på dina fina omgivningar. Byn vid sjön låter fint och fridfullt.

Visst skall man mysa framför brasan om man är hund. Så fin.

Ha det gott!

Varm kram,
Anneli