torsdag 25 januari 2024

Det är verkligen tvära kast i vintervädret!
Från nästan 20 minusgrader till flera plusgrader på någon dag.
Och från fluffig, vit snö till is, översvämmade åkrar och vägar
 och marken är grön och brun igen.


Nyss gick jag i skogen bland vita snötäckta granar, 
frostvita grenar på träden och knarr under skorna.


Och någon dag senare droppade det från träden,
vattnet porlade i diket och solens strålar värmde skönt i mitt ansikte.
Ja, nästan en känsla av VÅR, jag kände lite som vårpirr i kroppen!

Kan man hoppas på att det inte blir mer vinter...??
Kanske inte, men jag njöt verkligen av den här vårliga dagen.
Det var så härligt!



All snö har regnat bort,
och i skogen är det grönt igen.


Jag hämtade Sam en dag, 
tog med en ryggsäck med mellanmål och så gick vi ut i skogen.
Han var lycklig!
Han älskar att gå i skogen, och är väldigt uthållig.


"Jag är väldigt bra på att gå, jag!"
sa han.


Vi gick förbi det gamla bostället där det finns några ruiner kvar av gammal bebyggelse.
Spännande...



Flera träd har fallit i de hårda vindarna i vinter.
Sam visar mig hur man ska ta sig över...
"Vänta där farmor, jag ska visa hur man ska gå över!"


Så mellanmål i en solig glänta.
Mums!


Och här hittade vi ett jakttorn, 
som var lagom högt för en femåring att klättra upp i.

Sam - och solen- lyste upp min dag!

3 kommentarer:

Channal sa...

hej Ninnie! Härlig tur i skogen! Det är varannandagsväder här också. Men snön och isen ligger kvar fast mycket har regnat och smält bort. Just nu snöblandat regn och +1°C. Inget roligt väder! Häromdagen hörde jag talgoxen... en säkert vårtecken.

Trevlig helg och KRAM! Anna

Mirre sa...

Det är verkligen tvära kast, fastän vi har fortfarande snö men underlaget är ishalka eller tö samt det är varierande temperaturer. Allt från minus 24 gr till plusgrader. Nu saknar jag barmark, vill kunna gå avslappnat på promenader

Från Glam till Damm sa...

Härliga bilder!

Så mysigt att få spendera tid med barnbarnet.

Och i naturen. Guld!

Varm kram,

Anneli