söndag 31 december 2023

 Mellandagar.

Lugna och sköna.

N har varit ledig, så skönt att få lite "semester"!



Även om det mest har varit grått och regnigt,
så har vi haft några soliga dagar.

Vi har gått långa promenader när solen har visat sig.


Vi gick förbi de här lurviga korna en dag.
En av dem stod utanför stängslet på vägen...
Men när vi närmade oss klev hon lätt och smidigt in genom stängseltråden in i hagen igen!


Vi har mest varit hemma, förutom en tur till Varberg.
Där möttes vi av solsken!
Vi åt god lunch på Prästgatan.
Havets Wallenbergare - sååå gott!
Mat som man blev lycklig av.
Sen liten tur på stan - köpte en bok bl.a.
Haha, jag kan ju inte låta bli att gå in i en bokhandel,
och köpa en bok eller fler...
Innan vi åkte hem blev det fika på Gästis - mums, mums!
(Inte ett enda foto den dagen - jag som alltid brukar dokumentera allt...)


Och så har vi varit på bio en eftermiddag!
Vi såg filmen
"Hammarskjöld".


Så bra!

Mikael Persbrandt gjorde ett varmt, fint och trovärdigt porträtt av Dag Hammarskjöld.
Kanske hans bästa roll!
Även om det inte kanske var helt sanningsenligt kring hans privatliv,
så tycker jag att filmen förmedlande det som behövdes för att skildra både hans liv och arbete.
Det var intressant att följa hans arbete som generalsekreterare
under hans sista år i livet, och krisen i Kongo.
Mycket sevärd film!!

Jag besökte Backåkra på Österlen för några år sen,
huset han köpte för att bosätta sig i efter att hans tid som generalsekreterare var över.
Så blev det ju inte, 
så Backåkra är inrett som en utställning till Dag Hammarskjölds minne,
som  gjorde stort intryck på mig.


Så har jag lagt klart mitt fina julpussel!
Ett kul pussel att lägga med oregelbundna bitar.


Idag är det nyårsafton.
Den firar vi hemma.
En nyårspromenad,
ska hälsa på hos Sam och Sally med föräldrar en stund på eftermiddagen.

Till kvällen öppnar vi champagnen och lagar  god mat tillsammans,
jag och N, och bara tar det lugnt här hemma.


🌟 GOTT NYTT ÅR! 🌟

2 kommentarer:

Channal sa...

Hej Ninnie! Önskar dig ett fint 2024!! Hammarskjöld vill vi se. Jag var på bio med min yngsta dotter Lotta. Vi såg Wonka, en jättebra musikalfilm! Blev även champagne igår för oss. Ett lugnt och skönt nyårsfirande bara maken och jag. Vi tog oss inte ens ut! KRAM

Från Glam till Damm sa...

Hej!

Ni bor så fint.

Hammarskjöld vill jag verkligen se. Vad bra att veta att den var bra.

Ha det gott!

Kramen,

Anneli