fredag 25 augusti 2023

đŸŒČ Tack skogen! đŸŒČ
Jaa, skogen Àr överfull av bÀr och svamp i Är!


Och jag plockar med mig hem,
och fyller frysen med bÀr.
Jag Àlskar att vara i skogen,
det ger mig lugn och ro och sÄ mycket vÀlmÄende.
Skogen Àr min bÀsta plats!





Att sitta dÀr och plocka det som skogen ger mig,
varsamt och i lugn och ro.
Ett och ett dimper bÀren ner i min burk eller pÄse.
Jag har inga krav att det ska bli en sÀrskild mÀngd,
jag plockar för min egen njutnings skull och av tacksamhet för vad skogen ger.
Det Àr ÄterhÀmtning och avkoppling för mig.


Lyssnar pÄ skogens ljud.
 Den stora tystnaden
 eller ett stilla sus av vinden i trĂ€den,
kungsfÄgelns spröda kvittrande,
skogsduvans kuttrande, duvhökens eggande lÀte
eller ormvrÄkens skri.
En myggas inande...

Massor av svamp har jag hittat ocksÄ!


Jag Àr ingen van svampplockare.
Nej, jag tycks aldrig hitta nÄgra Àtliga svampar.
Men i Ă„r!


Jag har plockat gula, vackra kantareller i mÀngd.
Och en och annan stÄtlig Karl Johansvamp minsann.
Lycka!

HÀr i kohagen vÀxer stora björnbÀrssnÄr.


Nu har "mina" fina töser, 
de Ätta kvigorna som betat hÀr hela sommaren flyttat hem igen.
Saknar dem, jag brukar prata lite med dem varje dag.
De Àr sÄ fina!


Men nu har jag kunnat plocka stora blÄsvarta, mogna björnbÀr,
de som ju inte var riktigt mogna nÀr kossorna gick hÀr.


I vÄras planterade vi ett litet ÀppeltrÀd,
av sorten SĂ€vstaholm.
Det var översÄllat med Àppelblom,
och nu dignar det lilla trÀdet av vackra rödgula Àpplen!!
Dess grenar Àr ju ganska veka, sÄ vi har fÄtt stötta upp den för att de inte ska knÀckas.



Äpplen i sensommarsolen...
Min kÀra lilla följeslagare undrar vad jag gör dÀr borta vid trÀdet?



Ett annat av mina absoluta favoritstÀllen Àr ju sjön.
Allra bÀsta Àr morgondoppet hÀr frÄn bryggan.
Att starta dagen hÀr Àr verkligen lyx!


Blir det regn eller sol idag?

Jo, idag tog regnmolnen över.
Regnet strilar ner, det Àr grÄtt och mörkt.
En innedag...men helt sÀkert blir det en skogspromenad ocksÄ!

Tack naturen för allt du ger!

1 kommentar:

Channal sa...

Hej Ninnie! Kul med mycket svamp och bĂ€r i skogen. Det var lĂ€nge sedan jag var i skogen och hittade trattkantareller. SĂ„ gott! Vi har haft det varmt och soligt hela veckan. Men idag regn, regn, regn! Ska Ă€ven bli regn i helgen. Men dĂ„ blir vĂ€l svampen glad i skogen! Önskar dig en skön fredagskvĂ€ll! KRAM Anna