onsdag 27 oktober 2021

 Ledig onsdag idag, 
och utanför mitt fönster har det blåst och regnat oavbrutet sen i går kväll.

Innesittardag,
och då passar jag på att berätta om en vackrare dag.
Nämligen en solig höstdag i Danmark för några veckor sen,
och ett besök på Karen Blixen museet i Rungsted på Sjaelland.



Vilket fantastiskt ställe!
Jag har åkt förbi här flera gånger, men det har aldrig blivit av att jag besökt detta fina museum.


Vi kände oss förflyttade i tid och rum
när vi gick omkring här i Karen Blixens vackra hem,
som står kvar i stort sett som det gjorde när hon bodde här.




Matsalen, dukat för en festmåltid med vackert porslin.



Vackra möbler och vackra rum,
färgsatta i milda gröna eller svagt grå nyanser.

Gardiner som liksom flyter ut över golvet...


...så vackert!


Överallt fanns vaser med färska snittblommor.
Karen Blixen älskade blommor och tyckte inte att hon kunde leva utan dem.
Inte jag heller!

"Blommor är en av tillvarons mirakler"






Blomrummet.

Att arrangera blommor är som att måla en tavla, lär hon också ha sagt.


Hon ägnade sig åt måleri också, förutom att skriva.
Här är några av hennes målningar.


Skrivrummet, 
inrett med minnen från hennes många år i Kenya,  Afrika. 
1914-1931 bodde hon och drev en kaffefarm där.


Karen Blixen återvände till Danmark efter att kaffefarmen gått i konkurs
 och hennes äktenskap tagit slut. 
Hon var ruinerad och sjuk, när hon bosatte sig här i sitt barndomshem.
Det var nu hon började att skriva böcker.


Hennes mest kända bok är väl den här:
Mitt Afrika, 
som ju också blev en film med Meryl Streep och Robert Redford.

På andra våning fanns hennes sovrum, 
med utsikt över Öresund.



Hon verkar ha varit en mycket egensinnig kvinna,
som tyckte om vackra saker 
 - här är en av hennes vackra klänningar.


Utanför huset finns en stor vacker trädgård.







Ja, jag kan varmt rekommendera ett besök här!





1 kommentar:

Channal sa...

Fantastiskt ställe! Dit vill jag också! Filmen Mitt Afrika är en helt underbar film. Skulle gärna se den på nytt!

Trevlig helg och Kram Anna