måndag 14 juni 2021

 Två böcker!
En som jag tyckte var jättebra:

Bekännelsen av Jessie Burton

Och en som jag inte tyckte var bra:

Hur mår fröken Furukura

av Sayaka Murata
  
Den här boken lockade mig dels med sin handling om en udda person
 och genom att den utspelar sig i Japan.

Baksidestexten beskriver boken så här:

Redan som barn var Keiko Furukura annorlunda. 
Nu är hon 36 år, har aldrig haft en pojkvän och har jobbat i den lilla närbutiken i arton år.
Hennes föräldrar är oroliga och önskar att hon skulle skaffa sig ett riktigt jobb. 
Och hennes vänner undrar varför hon inte träffar någon och gifter sig. 
Men Keiko har hittat sitt eget sätt att ge livet mening, 
och hon tänker inte låta någon eller något komma emellan henne och närbutiken.

Hur mår fröken Furukura? är lika mycket en varm och rolig kärleksförklaring till en udda figur som en allvarlig fundering över vad det innebär att leva ett "normalt" liv
.

Men...
 att det är en "mycket varm och rolig kärleksförklaring till en udda figur",
det kan jag då inte hålla med om.
Jag tycker mest att det var en otrevlig upplevelse att läsa den här boken.
Huvudpersonen är i mina ögon både obehaglig och kall,
vilket gör historien allt annat än varm och rolig.
Hade boken inte varit så tunn (159 sidor)
hade jag troligen inte läst den till slutet
För det här är en väldigt egendomlig historia om en väldigt märklig kvinna 
med skrämmande och absurda tankar om livet och människorna omkring henne.
Så, nej, 
inte alls en bok i min smak!


Nästa bok var desto bättre!

Bekännelsen


av Jessie Burton

Ja, åh vad jag tyckte om den här boken!
En fantastisk historia, skriven med ett glödande, lysande språk
och en handling som bara växer.
Jag ville liksom inte sluta läsa.
Hade boken i mina tankar hela tiden -
detta är en i mitt tycke helt trollbindande roman!
Varm, gripande, sorglig, lycklig och helt underbar berättelse
 om att hitta och acceptera sig själv,
om hemligheter, 
om kärlek,
om moderskap 
och om vänskap.

Jessie Burton har skrivit fler böcker -varav en bok har blivit filmad.
Jag vill läsa mer av denna författarinna,
 för jag tyckte verkligen om hennes sätt att skriva!

Läs!!!

Hampstead Heath, London, 1980. 
Elise Morceau träffar Constance Holden och blir som förtrollad. 
Connie är vågad och förförisk, en framgångsrik författare vars bok ska filmatiseras i Hollywood. 
Elise följer med Connie till Los Angeles, en stad full av grandiosa drömmar. 
Medan Connie stortrivs i den elektriska nya världen, 
där alla siktar mot stjärnorna och där ingen riktigt talar sanning, 
har Elise svårt att hitta sin plats. 
Och när hon under en fest råkar höra en konversation som kastar saker över ända, fattar hon ett impulsivt beslut som kommer att förändra hennes liv för all framtid. 
London, 2017. 
Rose Simmons söker efter svar om sin mamma, 
som försvann spårlöst när Rose var spädbarn. 
När hon får veta att den sista person som träffade henne var Constance Holden 
- en författare som drog sig tillbaka på höjdpunkten av sin karriär - 
beslutar sig Rose för att söka upp Holden, på jakt efter en bekännelse...  

1 kommentar:

Channal sa...

1000-Tack för boktips! Nu har jag gått på semester. Så skönt! Ska sätta igång och läsa min lilla bokhög.

KRAMAR Anna