lördag 4 oktober 2014

Veckan efter att jag kommit hem från Paris-resan har varit minst sagt intensiv. Jag har inte varit hemma förrän efter sju varenda kväll.
Saknar att ha semester ...
Och saknar Paris - vilken stad!!!
 Vacker - med sina breda boulevarder och pampiga byggnader. Mysig - med små gränder och grönskande parker, ja, här finns mycket att se!
När vi kom ut från hotellet vi bodde på och gick om hörnet möttes vi av den här utsikten:

Eiffeltornet.
Vi hade för avsikt att åka upp i det,
men det blev inte så.
Vi hade inte lust att stå i kö....för köer var det, oavsett vilken tid på dygnet det var! Låååånga köer....
Men det är sannerligen en imponerande byggnad, både från marken nedanför och på håll... 



 Alldeles nära kvarteret där vi bodde var en långsmal ö i floden Seine, Grenelle
Det var skönt att promenera här, och sätta sig på en bänk i skuggan och titta på folk som joggade eller rastade hunden i denna lilla oas. De första dagarna vi var i Paris var det nämligen tryckande varmt, närmare 27-28 grader. Det kulminerade i ett åskoväder, och sen blev det mer behagliga temperaturer för att traska runt i en storstad, runt 20 grader istället.
I ena änden av ön står en staty av frihetsgudinnan, likadan som den som finns i New York, fast i mindre upplaga. Denna här fick Frankrike i gåva av amerikaner boende i Paris 1889, som tack för den frihetsgudinna  Frankrike skänkte till Amerikas förenta stater samma år.

4 kommentarer:

FREEDOMtravel sa...

Härligt! Jag har bara varit i Paris en gång, och då var jag 15 år eller nåt...

Malin sa...

Vilka fina dagar vi hade! Längtar tillbaka...

Rajson sa...

Paris är aldrig fel.
Vilka sköna bilder från denna vackra och spännande stad!

Lottas Fotografi sa...

Åh, underbara Paris! Var alldeles för länge sedan jag var där! ;)
Tänkte höra med dig. Jag fick en liten vink från dig på Insta att du varit på Sicilen för några år sedan. Om du har tid och lust får du gärna dela med dig av sevärdheter (både kända och okända), bra gärna billigt boende (vi ska hyra bil och åka runt), fina platser, restauranger, god mat, shopping...... ja alla tips du kan komma på mottages gärna! :) Du får gärna maila detta till mig till acjo69@yahoo.se
Men bara om du vill och har tid ;) Tack på förhand!
Kramar Lotta
Ps. Åker om några veckor.