torsdag 13 juni 2013

Jag läste ut en bok häromdagen. 
Lyckostigen 
av Anna Fredriksson.
Boken handlar om Johanna, som bor med två tonårsdöttrar i en svensk småstad. Hon arbetar på ett behandlingshem för missbrukare, kämpar för att för att få ekonomin att gå ihop, och har bekymmer för sina döttrar då den yngsta dottern visar sig bli mobbad i skolan. Hennes exman Calle har flyttat till Stockholm där har gjort ny karriär och blivit sambo med Fanny, en tjej med rötter i den övre samhällsklassen. Så en dag vinner Johanna en hel massa pengar på lotto, och bestämmer sig för att fly sina bekymmer i hemstaden. Hon köper en lyxig vindsvåning i samma hus där Calle och Fanny bor. 
Jag har tidigare läst Sommarhuset av samma författare. HÄR har jag skrivit om den. Anna Fredrikssons första bok tyckte jag väldigt bra om, så jag hade ganska höga förväntningar på denna, hennes andra roman. Men jag vet inte om de förväntningarna riktigt uppfylldes. Det här är en lättläst roman som man snabbt fastnar i, men man får ändå inte riktigt någon känsla för personerna i boken. Det är något som saknas, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Kanhända är det språket jag hakar upp mig på, det är lite för enkelt och rakt-lätt att läsa men lite tomt.
Det är ändå en bok som jag kan rekommenderar som lättläst, underhållande och engagerande läsning att ta med sig till stranden eller njuta av i solstolen på altanen-en utmärkt semesterbok alltså!

Inga kommentarer: