torsdag 18 april 2013

Man kan inte direkt säga att jag läser mycket eller snabbt just nu, trots att de böcker jag senast läst varit mycket, mycket bra! 
Först: 
Morgon i Jenin 
av Susan Abulhawa. 
En otroligt stark och gripande roman som utspelar sig i Israel/Palestina. Det är inte ofta en bok väcker så starka känslor i en som den här gjorde. Jag tänkte när jag läste att "nää, det här är för mycket, så här kan det bara inte vara!", för ibland är det man läser så hemskt att man bara vill gråta och inte orkar läsa mer... Men dessvärre är det ju precis så här det är för de människor som tvingas leva mitt i ett krig med våld, hot, övergrepp och förföljelse. 
Boken skildrar alltså konflikten mellan Israel och Palestina, sett ur en vanlig familjs perspektiv, och man får följa den här familjen genom flera generationer. Författaren har rötter i Palestina, så den är därmed förstås skriven ur ett palestinsk perspektiv, men den berättar också om judar och araber som är vänner och visar på att våldet och konflikterna sker från båda håll. 
Susan Abulhawa skriver med ett underbart språk, som är  lätt att läsa och är poetiskt vackert mitt i allt hemskt som beskrivs. Det här är en fantastisk bok, som jag aldrig kommer att glömma.
Rekommenderas varmt!

Jag har faktiskt besökt Israel en gång för många år sen, i början på 80-talet. Jag och en kompis var där i två veckor, besökte vänner som arbetade på kibbutz och reste också runt landet. Det är ett mycket vackert land, med bördiga slätter, hav och strand, apelsin-och olivlundar, höga berg och torra öknar, och vackra gamla städer, som den högt belägna staden Jerusalem. Även då var det militärer och soldater överallt, även om det var förhållandevis lugnt då. 

Nästa bok, som jag nyss avslutade, är
Blomsterspråket 
av Vanessa Diffenbaugh.
Jag är ju med i en läsecirkel, och den här boken är med där i. Jag hade inte så höga förväntningar på den, tyckte att den såg lite "kiosk-roman"-aktig ut på omslaget. Men jag ändrade mig så fort jag började läsa. För det här är en varm och gripande roman som jag tyckte mycket om. 
Boken utspelar sig i Kalifornien och handlar om Victoria, som växt upp på olika fosterhem. Detta har gjort henne till en skygg person som har svårt att lita på och knyta an till andra människor. Boken är uppbyggd så att vartannat kapitel är nutid, vartannat dåtid. Det gör att man gradvis lär känna Victoria och förstår vad som gjort henne till den  sköra och sårade person hon är. 
 Det här är en varm och välskriven roman som vill förmedla att-precis som det står på bokomslaget- 
"alla kan växa och bli något vackert".

2 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Jag gillade också Morgon i Jenin! Bra och intressant, det är en sån där bok som man inte glömmer.

Pumita sa...

Jag tyckte mycket om Morgon i Jenin, skrev ngt om den på min blogg om jag inte minns fel. Det är rätt länge sedan men det är som sagt en bok som inte släpper taget om en. Mycket läsvärd! Kul att du också gillade den. :)