lördag 10 mars 2012

De gulliga parallella kossorna jag visade i ORDLÖS ONSDAG finns i Lissabon. 
De står utanför Museo del Arte Popular (som var stängt när vi var här). 
Detta museum ligger vid hamnen i stadsdelen Belem där också det ståtliga Upptäckarmonumentet finns.

Det byggdes 1960 till 500-årsminnet av Henrik Sjöfarares död, och pryds av statyer av  kända upptäckare som t.ex. Vasco da Gama, Magellan, astronomer, kartografer och andra som spelat en roll i Portugals era av upptäckare. Härifrån utgick de på sina upptäckresor när de upptäckte Sydamerika och kom ända till Indien.

I dag skiner solen och det ser jätteskönt ut när man tittar ut. Men det är inte speciellt skönt, det blåser så man kan blåsa bort och det är isande kallt i vinden.

Bäst att hålla sig inomhus och mysa.
I kväll är det final i Melodifestivalen, det måste man ju se..

2 kommentarer:

Rajson sa...

ja dagens väder blev lite av besvikelse även hos mig. Hade sett fram emot och sitta i rabatten men ack vad det blåser. Imorgon kanske?
Trevliga bilder från varmare breddgrader!

Pumita sa...

Jag har inget minne av att jag skulle ha sett det museet... nej, jag valde nog bort det för det fanns så otroligt mycket att se. Svårt att hinna med allt. Upptäckarmonumentet fotade jag förstås. Dina fina bilder väcker härliga minnen!

Vi får hoppas på sol imorgon! :)