onsdag 15 september 2010

Är det höst nu? Ett par blad lyser gula i skogen här nedanför vårt hus.

En svamp i gräset. Illröda bär på liljekonvaljeplantorna.

Ljungen blommar.

På min verandatrappa står ett par krukor med härliga höstkrysantemum...

...och samsas med min fina lilla krukros från sommaren som envist blommar så här vackert fortfarande.
Nu har jag jobbat en månad, sen semestern.
Men oj, det känns mycket längre. Sommaren känns väldigt avlägesen. I helgen bar vi in alla utemöbler för vinterförvaring, och jag plockade undan alla sommarkläder. Det är dags att ta på sig strumpor igen, efter sommarens barfotaliv.
Och ta fram varma sjalar, gosiga halsdukar, tjocka strumpbyxor, tända levande ljus på kvällarna
och njuta av hösten...

6 kommentarer:

Malin sa...

Du har hunnit mycket längre än oss m att förbereda inför vintern.

Här är det ialla fall ingen tvekan om att det är höst. Värsta höststormen ute nu.

Rajson sa...

När man väl har accepterat att det är höst är det ganska skönt.
Krypa in och tända levande ljus osv.
Fina och vackra bilder!

Pumita sa...

Det ser så ut. Vackra bilder, speciellt den första gillar jag. Rajson har en poäng i det där med att acceptera men jag har så svårt för det. Vill helst emigrera.

Photos by Storm sa...

Fina bilder som verkligen visar SEPTEMBER. Jag tycker om dessa fina och klara dagar vi haft sista veckan/Lis

Efwa sa...

Vilka ljuvliga bilder.
I provence är det alltid sommar om man jämför med Sverige. Kolla in mina inlägg från oktober förra året så får du se lite hur det kan vara.
Våra gäster vi hade i slutet av oktober förra året badade i Medelhavet minst två gånger.
Har inga direkta tips om området du ska till men att bara åka runt och vara är fantastiskt i Provence.
Hoppas att ni får en fin och minnesvärd resa.

bokhyllan sa...

Japp, nu är det höst. Mysigt!
Ha en fin fredag.