måndag 29 juni 2009

I den lilla byn Hov i Västergötland - i mina barndomstrakter - ligger Guldsmedsgården, en plantskola för pioner. Den grundades av Hermann Krupke som är vida känd för sin kunskap om pioner, och drivs numera av hans son Björn. Men Hermann fanns förstås på plats när vi besökte detta pionparadis, ett hav fullt av de vackraste pioner, drottningen bland blommor....
Pionerna var överväldigande, både i mängd och skönhet.

Jag är uppväxt här i närheten, bodde här tills jag var 10 år. Och jag var på barnkalas på Guldsmedsgården hos Hermanns dotter Marie-Louise, när jag var liten...

Och idag har det varit ännu en otroligt varm och fin sommardag!
Vi har haft besök av gäster från Helsingborg, sen blev det ett härligt dopp i sjön.
Nu har det svalnat av lite ute, och jag ska ut och springa en runda.
Njuter av semester....

2 kommentarer:

Malin sa...

Men åhh så mycket vackra pioner, det kallar jag paradis!

Rajson sa...

Måste besöka detta ställe, har hört så mycket talas om alla dessa fantastiska pioner som finns där.
De fina fotona du visar gör mig ännu mer sugen.
Har just läst ditt inlägg från Toscana i mars.Då visste jag inte att jag skulle dit så nu var det ännu roligare att läsa om det igen.
Ser att ni hade betydligt mindre sällskap av andra turister.det gick knappt att ta sig fram på Pomte V. bron!
Nästa gång får det bli till våren!
HA det gott på semestern och njut även för ass som jobbar.