torsdag 19 februari 2009

Jag fryyyser. Det är så kallt, och det snöar hela tiden. 10 minus igår, 5 minus idag. Inga promenader, det är för kallt för mig. Jag saknar mina promenader!
Och så snöar det, hela dagen idag har det snöat.
Det känns som om månaderna, tiden, året blivit förskjutet. Vintern kommer ju i februari, sommaren inte förrän i mitten på juli och varar in till september. I december när det ska vara vinter är det ju mer som höst.
Jag har läst ut den här boken:Den tionde kretsen av Jodi Picoult handlar om fjortonåriga Trixie, som just blivit dumpad av sin pojkvän. På en fest blir hon våldtagen av den före detta pojkvännen, och hela hennes värld rasar samman. Händelsen påverkar hela hennes familj. Hennes pappa blundar både för det faktum att Trixie håller på att bli vuxen och att hans fru har ett förhållande med en annan man. Trixies förtvivlan och ångest beskrivs mycket trovärdigt och äkta. Psykologiskt kommer man hela familjen in på djupet. Speciellt pappan som är den som står Trixie närmast.
Boken är spännande, välskriven och faktiskt lite deckarlik, trots att det inte egentligen är en deckare. Jag har läst en bok av J. Picoult förut, Försvinnanden. Den tyckte jag inte var speciellt bra, så jag var lite skeptisk och beredd på en besvikelse när jag började läsa denna. Men den överträffade mina förväntningar, och jag kan tänka mig att läsa fler böcker av denna författare.

2 kommentarer:

Ninni sa...

Den författaren har jag inte läst något av men kanske ska göra det nu då:) Tack för tipset, det är alltid bra att ha en liten lista på läsvärda böcker.
Kram Ninni

hugan sa...

Sannerligen är det vinter! Idag bara -20 och snö...visst är det så man funderar över årstiderna, tycker åxå att det blivit förskjutet, fast jag är glad att det är riktigt vinter fortfarande! Hoppas på en "riktig" sommar åxå!

Ser att du fyllt år..lite skamset ber jag att få gratulera lite för sent! GRATTIS!!!

Ha nu en fin helg!