måndag 3 november 2008

Allhelgonahelgen avslutade jag med att gå på bio med min syster. Vi såg den kusliga filmen "Barnhemmet". Det är en spansk film av Guillermo del Toro som också gjort filmen "Pans Labyrint" som jag såg för ett tag sen. Barnhemmet var en film som verkligen fick det att krypa i kroppen. Jag satt på helspänn redan från början, och hela filmen igenom. Filmen är välgjord med en skickligt uppbyggd suggestiv spänning, vackert foto och duktiga skådespelare. Den var inte förutsägbar, som sådana här filmer oftast är annars, inte heller bara ryslig och skrämmande utan också vacker och sorglig. Se den, jag rekommenderar den varmt!
En av de mest suggestiva och fruktansvärt spännande och skrämmande filmer jag sett är annars "Them", en fransk/rumänsk film som bygger på verkliga händelser. Här får man egentligen aldrig se något hemskt, utan det som gör den så skrämmande är ljud, mimik och stämningar...skickligt gjort!

1 kommentar:

Poppins sa...

Den här filmen vill jag se!