söndag 25 maj 2008

Lördagen var en perfekt dag för att flyga segelflyg! Äntligen var det dags för sonen att få komma upp i luften, han fick ju en flygtur i julklapp av oss.



Det var lite nervöst till en början, de där små segelflygplanen ser ju så bräckliga ut, som modellplan ungefär.

Men han blev väl omhändertagen av vana segelflygare, så sen kändes det bara spännande.





Instruktion inför flygturen....



Planet dras upp i luften....

Och här seglar han uppe i det blå!

Och kom efter en härlig upplevelse ordentligt ner på marken igen!














Det här var nog inte sista gången han var ute på flygtur...
Jag blir också sugen på att pröva, och mannen (som prövat på att segelflyga en gång förut) blev det absolut, för han önskade sig genast lektioner till flygcertifikat i 50-årspresent. Vilken tur att det är flera år kvar dit, så jag hinner spara ihop pengar, för det kostar en del!

Igår kväll tittade vi förstås på schlagertävlingen. Det var ju tråkigt att övriga Europa inte tycktes gilla det svenska bidraget. Så dålig är väl inte låten?! Men jag tyckte att låten som vann var ganska bra, och visst var det roligt för ryske Dima Bilan att han vann denna gången, han kom ju tvåa sist han var med.
Jag gillade Frankrikes bidrag! Haha, så kul med en fransk John Lennon som glider in på scen i en liten golfbil och sen sjunger något soft och mysko på engelsk/franska och så en ljuvlig doakör med enorma lösmustascher där bakom. 12 poäng från mej!

6 kommentarer:

Rajson sa...

Härligt för sonen att ta sig en tripp uppe i de blå!
Jag blev verkligen sugen på en målarkurs i Nösund!Bra att höra att det var bra.Tål att tänka på!
Underbar helg!

Anonym sa...

Vete 17 om jag skulle våga! Har en kollega som är med i en klubb o flyger regelbundet.
Ha det gott!

Anonym sa...

Vilken häftig Julklapp! Kan tänka mig att det var spännande så olikt ett motorplan, bara segla fram genom luften och njuta. Skulle verkligen var roligt att prova på.

hugan sa...

Ja det är säkert en skön upplevelse! fast ska sanningen fram så är jag en smula flygrädd så jag vet inte om det är nåt för mej!
Ja vad ska man säga om "schlager"finalen...?? jag vet inte, tycker Sverige lägger ner tävligen för öststatsländerna, vi gör en egen här uppe!

Ninni sa...

Det måste vara en underbar känsla att flyga ljudlöst...men lite oroligt också. Ja det vore nog något att testa!!
Blir det flygcertifikat för sonen också nu då?

Ninnie sa...

Ninni; Joo, han vill ju det, att bli pilot är hans dröm. Segelflyg är ett steg på vägen, "kan man flyga ett segelflygplan kan man flyga en DC 10:a" sa instruktören...Men det kostar lite pengar, ca 20.000, men han ska ju jobba nu ett tag, så det finns väl möjlighet.