torsdag 15 april 2021

 Två lästa böcker:

Sommaren hon aldrig glömde
av Nikola Scott

Detta är den andra boken jag läser av Nikola Scott. 
Förra året läste jag hennes debutroman,
Min mammas hemlighet,
som jag tyckte mycket om.

Även den här boken fängslade mig från start, 
det är en historia med livsöden som berör. 
Boken är skriven i två parallella berättelser utifrån några kvinnors livsöden;
systrarna Madeleine och Georgiana på 40-talet och Chloe i nutid. 
En lättläst bok med vackra miljöbeskrivningar, 
(Cornwall i England -en plats jag alltid drömt om att besöka..!) 
lycklig och olycklig kärlek, vänskap, 
utsatthet och svåra livsval.

Nästa bok var en riktig pärla!

Brevvännerna 
av Eli Åhman Owetz.

Jag gillade verkligen den här boken,
ja, från allra första meningen!

En varm och levande berättelse om kärlek,
innerligt och så vackert beskrivet.
Ja, den här boken tilltalade mig mycket.

Vid första anblick har Malin allt man kan önska sig. 
Ändå är hon inte lycklig. 
Hennes äktenskap går på rutin och hon saknar närhet och någon att prata med. 
Veckans höjdpunkt är när bokbussen kommer till byn 
och romanerna som hon kan fly verkligheten med.
 Erik har nyligen flyttat från Stockholm till idylliska Roslagen
 efter att ha hamnat vid ett vägskäl i livet.
 I en lånebok hittar han av en slump några utrivna sidor ur ett anteckningsblock. 
De handskrivna orden om förlust och längtan gör honom nyfiken. 
Vem är kvinnan som har skrivit dem?

En anonym brevväxling, via bokbussen, tar sin början. 
Sakta växer allt starkare känslor fram mellan två människor

 som vågar öppna sig förvarandra. 
Men kan man verkligen falla för någon man bara brevväxlat med? 
Och hur vet man om det är rätt att riskera allt för att följa sina känslor?  

( från AdLibris)

En bok som man blir varm, glad och lycklig av att läsa.
Läs!!

1 kommentar:

Channal sa...

Tack för boktips! Brevvännerna har jag ligger på hög. Har en stor hög som jag ska beta av under sommarlovet.

KRAM Anna